Čínské tranzistory 2N5109

Proč používat tranzistory 2N5109? Jsou tu ještě původní zbytky tranzistorů výroby Motorol z konstrukcí a experimentů v minulém století. Tyto tranzistory se zdají být robustní. Jsou oblíbené zejména v konstrukcích aktivních antén, bohužel jich je málo a začínají být vzácné. Mě se podařilo na eBay koupit 30 kousků z původní produkce Motorola a dokonce 10 kousků produkce RCA, které měly Mil-Spec certifikaci JAN. Spotřeba je ale velká a jednou jsem potřeboval udělat pár zesilovačů W7IUV a nebylo z čeho, v zásobách jsem našel osiřelé 2 kousky Motorola a skončil jsem.

Našel jsem na eBay levné 2N5109 čínské výroby. Známí experti na zesilovače mě velmi silně odrazovali od koupě. Tvrdili, že Číňané klidně natisknou na nf tranzistor označení 2N5109 a klidně i logo Motorola, protože žádá-li si zákazník tyto tranzistory, měl by je dostat. Moje zkušenosti s čínskými prodejci jsou dosti špatné, nejhorší bývají prodejci, kteří prodávají třeba vodovodní kohoutky, bižuterii, brzdová obložení a polovodičové součástky zároveň. Pokud ještě kupujete přes Aliexpress, je neštěstí hotové. Pokud tedy nakupovat v Číně, pak doporučuji eBay.

Zdá se, že Číňané získali práva na výrobu 2N5109 a s jistým znepokojením jich bylo z Číny objednáno tucet. Dle Fritse Geerligse, PA0FRI však nejsou horší než původní Motorola. Ten změřil dodávky s označením KO512 a KO342. Rozptyl hodnot hFE je přibližně stejný, jako u originálů. V tabulce je vidět rozptyl hodnot hFE.

 

Po přečtení tohoto článku jsem si dodal odvahu a objednal 10 ks čínských 2N5109. Měly na sobě logo STMicroelectronics a označení HO335. Namátkou vybraný tranzistor měl hFE 120. Vzal jsem jeden hotový zesilovač W7IUV s originálním tranzistorem Motorola a změřil zisk v pásmu 1 – 30 MHz pomocí analyzátoru VNWA 3SE. Pak jsem tranzistor Motorola nahradil čínským a začal měřit. K mému překvapení jsem naměřil naprosto totéž, i odběr proudu byl stejný. Zkusil jsem jiný čínský kousek, který měl hFE 178 a výsledek byl opět naprosto stejný. Závěr je tedy stejný – čínských 2N5109 se není třeba bát. Nakupoval jsem ovšem přes eBay u prodejců, specializovaných na polovodičové součástky.


Populární příspěvky z tohoto blogu

Zesilovač LZ1AQ pro smyčkovou anténu

Obvod soft startu pro napájecí zdroje

Vf zesilovač s vysokou intermodulační odolností