Toroidy - další čínský šmejd na obzoru!

Ke svému novému transceiveru jsem potřeboval anténní člen. Po rozsáhlém průzkumu internetu nakonec volba padla na automatický anténní tuner AT-100, jehož autorem je David Fainitski, N7DDC [1]. Tuner lze koupit jako stavebnici např. na Aliexpressu [2] za cenu kolem 26 dolarů, což je cena za 100 W automatický anténní tuner víc, než přijatelná. V recenzích (např. eham.net) je příznivě hodnocen i „servis“ internetového prodejce Aliexpress, takže jsem se nachytal i já.

Jenže zkušený zákazník internetových prodejců vždy dbá zlatého internetového pravidla: je-li za tím Číňan, kontrolovat, zkoušet a měřit. Zatímco s polovodiči, nakoupenými v Číně mám prozatím dobrou zkušenost (až na tolerance), horší je to už s elektrolytickými kondenzátory (mají vždy nižší kapacitu!) a co se týká feromagnetik, zatím jsem neměl zkušenost žádnou. Proto mě napadlo toroidy, dodané jako součást stavebnice změřit. A výsledek opravdu stál za to: zatímco originál pravé toroidy T68-2 z produkce Micrometals měly Q = 200 na 20 MHz, toroidy ze stavebnice měly Q pouhých 7!

Netřeba rozebírat, jaké důsledky by to mělo pro zmíněný anténní tuner. Zvýšené ztráty, zahřívání, vysoká pravděpodobnost zničení tuneru při jmenovitém výkonu 100 W. Jediným řešením je toroidy vyházet a nahradit originály Micrometals, kterých jsem naštěstí měl po ruce dostatek.

Jak takový šmejd (fake) poznáte? Zatímco originály Micrometals mají tmavou barvu skoro do hněda, jsou čínské šmejdy krásně červené. Jemné rozdíly jsou i ve tvaru:

 

A výsledky měření?

Originální toroid Micrometals

 
Čínská napodobenina

 

Takže souhrnem:

Bohužel jsem objednal i 1 kW verzi tuneru, kde jsou použity toroidy T200-2. Z fotek je patrná jiná barva a opět i trochu odlišný tvar, takže je téměř jisté, že bude nutné nahradit všechny toroidy i v této stavebnici. Ale nechme se překvapit...´


Odkazy:

[1] David Fainitski, N7DDC, N7DDC-ATU-100-mini-and-extended-boards: https://github.com/Dfinitski/N7DDC-ATU-100-mini-and-extended-boards

[2] ATU-100 ATU100 1.8-50MHz DIY Kits atu100mini Automatic Antenna Tuner by N7DDC 7x7 Firmware Programmed / SMT/ Chip Soldered/+OLED

Populární příspěvky z tohoto blogu

Zesilovač LZ1AQ pro smyčkovou anténu

Obvod soft startu pro napájecí zdroje

Vf zesilovač s vysokou intermodulační odolností